Halottak napja!

2010.11.02. 17:07

Mire is vannak az ünnepek? Legyenek azok bármilyenek, egyházi, állami vagy privát dolgaink,  névnap, születésnap stb. nyilván azért ünnepek, hogy annak a napján, de éppen azon a napján arról megemlékezzünk. Keleti kúltúrkörben a vallási ünnepek akár hetekig is tarthatnak, alkalmat adva az "alapos" örömködésre. A ramadan pl. 40 napig tart.

Nincs is ezzel semmi baj, csak pl. itt van ez a halottak napja. Tegnap, azaz hétfőn Mindenszentek - munkaszünettel, és a mai nap, a tényleges ünnepnap, a Halottak Napja - munkanap. Ezért mindenki szinte már múlt héten pénteken - ami szintén munkanap volt, elkezdte a temetőbe járást, hogy egész hétvégén folytatódjon. Mondhatni praktikus okokból, hiszem ma már dolgozni kellett. Jól van ez így? Lehet valamit más napon ünnepelni, mint a valódi napja? Lehet szilveszterezni, mondjuk január végén? Lehet, persze, hogy lehet, de már akkor más lesz a töltése, más lesz bennünk is a motiváció.

Nem sok dolog kell az ünnepléshez. Elég, ha egy kis figyelmeséggel, vagy gesztussal jelezzük, hogy tudjuk. értjük, miről is szól a nap, ha az ünnepnap. Akkor van baj, ha egy ünnepre egész kis megmozdulást szervezünk, jó magyar szokás szerint dínom dánommal egybekötve, avagy a sírokra hatalmas koszorúkat cipelünk ki, hogy jól látszódjék, nem sajnáltuk a pénzt szegény megboldogulttól.Ünnepelni ( a gyászt is ide sorolva) - igazából - valahol legbelül lehet!

A mai, "igazi" halottak napján én is dolgoztam, de azért egy szál szertyát meggyújtottunk szeretteink lelki üdvéért. Így lett a munkanapból, ünnepnap. 

A bejegyzés trackback címe:

https://acelcsaba.blog.hu/api/trackback/id/tr702416587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yarissa 2010.11.02. 18:46:23

Igen. Az ünnep is belőlünk fakad, csakúgy mint a szépség belülről.
Én pld. kipróbáltam egyszer, épp szilveszterkor, hogy mindent úgy csináltam, mint egy "sima" hétköznap.
Olyan is maradt a nap, sima hétköznap.
Hála Istennek, a fordítottja az utóbbi időben többször előfordul, amikor a sima hétköznapot ünneppé varázsoljuk.
Legyen az egy meghitt, gyertyafényes vacsora, vagy "csak" beszélgetés. Az ember ilyenkor a lelkét is ünneplőbe öltözteti. Számomra ez az igazi ünnep, nem amikor "kötelező" örülni.
Visszatérve a mai napra, a Halottak napjára.
Most én is össze voltam zavarodva, hogy már mindenki pénteken ment a temetőbe, hatalmas koszorúkkal. Persze praktikus okok miatt nyilván a temetőbe látogatást a hétvégén ejtették meg az emberek.
De alapjában véve én sem értem, hogy ha ma van halottak napja, akkor miért nem ez a "pirosbetűs" ünnep ?
Épp ezen gondolkodtam én is.
Azt vallom, hogy mindent a napján kell megünnepelni vagy megemlékezni róla.

NYilván nem azt akarom mondani, hogy csak nov. 02-án kell kimenni a temetőbe, és egyébként az igazi megemlékezés a szívünkben, lelkünkben zajlik, nálam legalábbis szinte naponta.
De ha már van külön Halottak napja, akkor legalább a napján lenne.

Emlékezzünk Szeretteinkre, akik már nem lehetnek velünk .
Mindenkiért egy-egy gyertya égjen!

solti anasztazia 2010.11.02. 22:19:07

Elgondolkodtato a bejegyzes es a komment is.Nekem itt az "unnep" szo is kifogasolhato(de lehet csak en ertem felre)..megerositem Doki szavait,miszerint munka elott gyertyat gyujtottunk es imat mondtunk a szeretteinkert,akik mar sajnos nem lehetnek velunk:-(
Nyugodjanak bekeben!!

Acél Csaba · http://acelcsaba.blog.hu 2010.11.02. 22:26:36

@solti anasztazia: ünnep az, amikor a lelkünket ünnepélyessé tesszük, legyen annak öröm, vagy bánat a kiváltója. Az ünnep, ünneplés, magában foglalhatja a megemlékezést is, legyen szó élőről, elhunytról - egyaránt.A húsvétot is ünnepeljük, holott Krisztus halála és a feltámadás misztériuma jelenik meg benne.

Acél Csaba · http://acelcsaba.blog.hu 2010.11.03. 06:06:16

@solti anasztazia: este még azokért is gyújtottunk gyertyát, akiket ismeretlenül is ismertünk - mert sokat beszéltünk Róluk.

solti anasztazia 2010.11.03. 10:42:58

@Acél Csaba: hm...igy mar maskent hangzik,koszonom!!

Az angol beteg 2010.11.05. 12:23:29

@Acél Csaba: Bizony elhunyt szerettek, ismerősők, barátok sírjának látogatásakor nekem is megfordult a fejemben...hogy sokan csak a látszatra építhetnek...és "versenyfutásként" élik meg ezt az ünnepet..."belső kegyeletteljes szieszta" helyett.
süti beállítások módosítása