Faforgács.

2011.07.19. 15:23

Két kis faforgácsot találtam a zsebemben. Nyikómalomfalván, egy székelykapukat faragó család műhelyében tettem oda, ahol éppen egy hatalmas székelykapu formálódott.  A faforgács nekik hulladék, nekem érték, emlék, gondolatokat ébresztő kis fadarab, ezért tettem el őket. A félig kész székelykapu - indás, virágos mintázatát - sokféle alakú vésőkre mért, ezer és ezer kalapácsütés kelti életre. A faforgács minden darabjának a "szülőanyja" egy kalapácsütés. A szorgalom és a kitartás jelképei. És az elkészült kapuk, a székely büszkeséget hirdetik.

Pedig Nyikómalomfalvát majdnem teljesen elpusztította a pár évvel ezelőtti árvíz, amikor a Nyikom patak bőszült áradása, fél óra alatt tarolta le a kis falut. A székelykaput készítő legényember, a műhely falán mutatta a két méter magasan maradt nyomokat, az árvíz nyomát.

- A falu majdnem minden székelykapuját apám és én, meg a bátyám készítettük - emlékezik vissza a legény arra a rettenetes napra. Az áradás elvitte az összes székelykaput és lerakta a közeli völgybe.  Mi válogattuk ki őket, így kerülhettek vissza a helyükre. - meséli a fiatalember.

Két kis faforgács és mi minden van mögöttük. Kincsként őrzöm őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://acelcsaba.blog.hu/api/trackback/id/tr563080406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paci-ens 2011.07.20. 08:40:27

Tesó!
Erdélyi csavargásaim alatt,mindig csodáltam az ottani emberek fához való érzelmi kötődését,tehetségét,mesterségbeli tudását.Megismertem profi szobrászt,ácsot,és egyszerű falusi embert, de mindegyik meglátja a fában, hogy mit lehet kihozni belőle, és művészi értéken meg is teszi.
Ami igazán értékes bennük, az az utódoknak átadott tudásuk.A mai napig képesek egy szög nélkül felépíteni egy házat fából, saját készítésű zsindellyel fedni,faragott bútorokkal berendezni,és a helyi jellemző faragásokkal díszíteni.
Vigyázz nagyon a faforgácsokra, mert bennük van amit láttál, és éreztél.

solti anasztazia 2011.07.21. 19:47:55

Ez aranyos!Ket kis forgacs,mint kis amulettek vigyazzanak Onre!
En meg megrogzott kavicsgyujto vagyok..de ezt tudja,hozott mar nekem Afrikabol is!
süti beállítások módosítása