Vadászvizsga !

2010.09.30. 15:01

Kicsit elfáradt a kommentező csapat, én sem írtam újat, mert "véletlenül" gerlézni voltam. A gerlézés részleteivel nem borzolom a vadászatot nem kedvelők idegeit, úgyhogy maradjunk annyiban, volt is sok gerle, meg maradt is.

Témát váltanék, de maradva vadászatnál, illetve annak első, tétova lépéseinél, a vadászati vizsgánál. Részese lehettem egy ilyenre való felkészülésnek. Belenéztem a tananyagba. Ha igaz az, hogy "non scholae, sed vitae discimus", akkor ez a könyv bizony egy kicsit már elavult, nem az életre, a vadászati életre nevel, tanít. Az addig rendben is van, hogy vannak dolgok, amik szinte örökérvényűek, így az újabb kiadása a könyvnek ezeket változatlan formában közli. De a megváltozott ( nem előnyére ) körülményekhez, megváltozott válaszokat ad a természet és ezeket már nem szabadna "kőbevésni".  Nagy hiányosság, hogy szinte semmiféle erdészeti ismeretet nem tartalmaz, ugyan ne mondja már senki, hogy közömbös, egy vadász tudja-e, tölgyesben jár-e, vagy búzavetésben. A fegyverismeret meg túl hangsúlyos, nem vagyok biztos benne, hogy minden vadásznak kis "fegyvermesternek" is kell lennie. Kedvenc támám, a környezetvédelem és a vadászetika. A mai életünk, vadászlétünk sarkalatos pontja. Egyikből sincs elegendő a tankönyvben. Pl.Békés Sándor barátom vadászetika könyvét - az első betűjétől az utolsóig - kötelező tananyagnak tenném.

Összességében, az új körülmények ,a mai kor kihívásai új ismereteket igényelnének a vadászok részéről, természetesen megtartva a szakmai részt. Ehhez, új tartalommal töltött tankönyv lenne célszerű.

A bejegyzés trackback címe:

https://acelcsaba.blog.hu/api/trackback/id/tr42334741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az angol beteg 2010.09.30. 16:59:48

úgy vélem a tanulásban, de ugyanúgy az életben is kulcsfontosságú szerepe van a fejlődésnek. A fejlődés mindennek a mozgatórugója...általa leszünk jobbak, többek, sikerélményekkel gazdagabbak, nem fásulunk be. A tananyagnak is ilyen fejlődésen kell keresztülmennie. Fejlődés nélkül nincs semmi, csak üres vegetálás, betompulás, unalomérzet...én is sokat szeretnék még fejlődni, mert az egy harmónikus, boldog élet alapja.....és igen bizonyos értékek örökérvényűek, azokat már csak tovább lehet adni, fejlődniük nem kell...mert már tökéletesen kifejlődtek...

Paci-ens 2010.09.30. 17:22:29

Tesó!
Mióta állampolgári jogon lehet bárki nagykorúságát elérve,és a vadászvizsgát letéve vadász,és nem szükséges hozzá, hogy egy Vadásztársaság megbecsült, vagy viselkedése miatt lenézett tagja(jelentősen nevelő hatású) legyen,azóta,valóban szükséges lenne az általad javasolt változtatásokat bevezetni,melyekkel mélységesen egyetértek.Ne legyen elég az, hogy ha valakinek pénze és ideje van vadászni,rászabaduljon a természetre, még jobban tönkretéve az értékeit, mivel halvány lila segédindikátora sincs a vadászetikáról,valamint a körülötte lévő igen kényes, könnyen felboruló természeti egyensúlyról.

Paci-ens 2010.09.30. 17:36:43

Tesó!
Nem véletlen volt annak idején a vadászjelölti rendszer.Mindenkinek legalább három évet kellett egy vadásztársaság tevékenységében, mint jelölt aktívan fegyver nélkül résztvennie, úgy hogy két társasági tag javasolta, akik felelősségget vállaltak érte.Aki ez idő alatt sem sajátította el azokat a vadászati,vadgazdálkodási ismereteket melyek e vonatkozásban első helyre sorolták Európában a hazai szakemberek munkáját nem lehetett vadász.A vadászvizsga megszerzése,és a felvétele után sem vásárolhatott nyakra főre fegyvert, mert három évig csak sörétes fegyvere lehetett.Ez sajnos már a múlté!
Ha pénzem van,kibérelhetek bármekkora területet, és lőhetek bármire ami mozog.
Kár, mondja a varjú.

Az angol beteg 2010.09.30. 17:38:23

Igen..amit Paci-ens kommentező társunk említ tökéletesen kifejlődött értékek...és értéket óvni, figyelni, követni és nem megvetni, megkerülni kell!

Az angol beteg 2010.09.30. 17:41:55

...és értéket nem lehet pénzért megvenni...

Paci-ens 2010.09.30. 19:23:26

@Az angol beteg:
Sajnos sokan vannak akik úgy hiszik, hogy igen!

Acél Csaba · http://acelcsaba.blog.hu 2010.09.30. 23:30:03

bocsánat, egy kissé elidőztem egy új Diana megérkezésén.. Viva nostrae coliginae...!

Paci-ens 2010.10.01. 06:16:42

Tesó!
Erre a blogodra már két kommentem is volt,de egész éjjel fortyogott bennem az indulat a jelenleg tapasztalható vadászetikáról.
Eszembe jutott (na jó kicsit túloztam )a fiamék pörbölyi edzőtábora,amikor meghívást kaptam Tőled egy vadászatra.
Kivittél a területre s bízva bennem ott is hagytál leültetve egy kukorica tábla szélén.
Eligazításként:lőhető a szarvasborjú, szarvasünő,vaddisznó,őzbak.
Te már tudtál valamit,amire én csak azután jöttem rá miután öt perc alatt rekord véradást követtem el a szúnyoginvázió miatt.
A ritkás kukoricaszárak közül kisétált egy fiatal kb.hároméves bak,nyugodtan csipegetve.A puskát ki sem biztosítottam.Szívesen nézegettem volna, de a szúnyogok nem igen hagyták.Már jó kétórája adtam véremet, mikor megjelent egy kereső kapitális bak.A szemem kigúvadt,puska azonnal kibiztzosítva,te jó isten ez bőven 400 gramm feletti,gyönyörű gyöngyözéssel,tőlem alig 50 méterre.
A vége az lett, hogy megemeltem neki a kalapomat mire igen sebesen vitte a fején lévő értékes trófeát, melyet remélem örökíteni fog területeteken,az utánunk jövő vadászgeneráció örömére.
(csak azt nem értem, hogy miért vágtad hozzám vacsorakészítés közben az egyéni ízlésed szerint buzadarába panírozott halat?)

Acél Csaba · http://acelcsaba.blog.hu 2010.10.01. 07:58:44

@Paci-ens: mindíg is ínyenc voltál, de repülő halat még nem ettél. Hát ezért !

Paci-ens 2010.10.01. 12:07:11

@Acél Csaba:
Na most ráfáztál, mert a Maldív szigeteken Misu evett repülő halat, és én is megkóstoltam.

Az angol beteg 2010.10.01. 12:09:53

@Acél Csaba: Azaz...lehet gratulálni Yarissának? Meglett a kitartó tanulás eredménye?

Az angol beteg 2010.10.01. 12:13:44

@Paci-ens: Maldív-szigetek?

(\_/)
(°o°)
(")_(")

Paci-ens 2010.10.01. 12:16:14

@Az angol beteg:
Nem is lehet mást csinálni, mivel Doki volt a mentora.
Próbált volna nem levizsgázni. Végig kergették volna Szekcsőn

Az angol beteg 2010.10.01. 12:22:11

:-)) Hát GRATULÁLOK az Új Dianának és mentorának is!!!...és akkor mostantól extra sz@rt a tarisznyába!!!

Acél Csaba · http://acelcsaba.blog.hu 2010.10.01. 16:11:30

Csacska kérdés. Hol máshol, mint a Maldív szigeteken nyaral egy magyar kisnyugdijas.És eszik szájba-repülős halat.

Paci-ens 2010.10.01. 17:31:19

@Acél Csaba:
Csacska válasz.
Én nem tátom a számat, ha halat látok, pláne amit a szomszédom fog ki!
A te nyugdíjad a fasorban sincs az enyémhez képest.
Maldívon még aktív koromban heverésztem.
Enebe hebbek habbibi!

Acél Csaba · http://acelcsaba.blog.hu 2010.10.01. 17:50:30

@Paci-ens: nagyon tetszik a dadogós rabbi intelme.Aktív korabeli hereverésed bravúros mutatvány lehetett.
Azóta a Maldiv szigeteken így várják a túristákat.

Paci-ens 2010.10.01. 18:04:19

@Acél Csaba:
Nem a rabbi dadog, hanem te olvasol szaggatottan.
Az a heverés aktív búvárkodás volt, és sajnos azóta a szigeteket igencsak kipucolta a cunami.

Az angol beteg 2010.10.01. 18:50:54

Maradt ott még látnivaló...meg hely is számunra. Mikor indulunk? Doki az én mentorom is lehetne cápavadászat terén. Különben is pár napja lófütty tudja miért cápákról álmodom...csináljunk de ja vu-t belőle:-)

Az angol beteg 2010.10.01. 18:53:56

...amúgy Doki mekkora és milyen cápát fogott Afrika partjainál?

Acél Csaba · http://acelcsaba.blog.hu 2010.10.01. 19:06:46

@Az angol beteg: a csontváz parton "pecáltam", miután viharos volt az óceán, partról. A csónakos mutatványt nem vállaltam. Kb. 50 kilós "cápácska" akadt a a horogra, ami olyan erővel húzott, hogy a a cipőm sarka szántotta a homokot. Másfél órás munka volt a kiemelése.A rituális puszi is elmaradt a visszaengedés előtt, mert egy német túristának egy "halottnak" hitt cápa kiharapta az egész vádliját.

Acél Csaba · http://acelcsaba.blog.hu 2010.10.01. 19:09:26

@Paci-ens: mégegyszer írom, betűzve tessék olvasni: hereverés !

Paci-ens 2010.10.01. 19:24:25

@Acél Csaba:
A a szerencséd, hogy a szemüvegem nem volt rajtam!
Mivel harapni már nagyon költséges lenne,dióverő bottal jövök hereverni,és utána mind ki jól végezte dolgát leheveredek.

Az angol beteg 2010.10.01. 19:32:49

@Acél Csaba: Aaz igen! A túristát sajnálom. Jó kis élmény lehet egy ilyen halacskát legyűrni. Indulhatunk!

Paci-ens 2010.10.01. 19:33:15

Igen igen hiányolom Yarissát,és remélem lesz hamarosan egy 18-asa.
Ezért a brilliáns teljesítményért megérdemelné!
A cápa amit fogtál jobban megijedt volna a puszidtól, minthogy eszébe jusson beléd harapni, még akkor is ha a kitört fogai segítséged nélkül is pótlódnak.

Yarissa 2010.10.01. 22:52:21

Szép estét Mindenkinek!

Ezúton is köszönöm Mentoromnak a sok-sok biztatást és segítséget, Nélküle nem ment volna!

Igyekeztem szívem lelkem beleadni , nem is maradt el a siker. A siker, amely nem csak az enyém.
Kommentező "Csapatnak" pedig külön köszönöm hogy drukkoltak nekem.
A vadászvizsgáról és oktatásról annyit,
hogy én, aki még csak a kezdő lépéseket teszem tétován, én is úgy gondolom hogy a vadászetikára nem fordítanak kellő hangsúlyt. Persze egy gondolattal helyre lehet ezt is tenni. Ki milyen ember, olyan vadász. A vadászetika is az egyetemes kultúra szerves része, így egy kulturált ember valószínű kulturált vadász is, és fordítva.
Ökológiát, fa fajok ismeretét pedig nem kérik számon. Sztem is enélkül nem teljes a képzés.
A fegyverismeret, valóban hangsúlyos.
De! Én ezzel tökéletesen egyetértek.
Hiszen, aki nem ismeri a fegyver részeit, annak működését, az nem biztos h tökéletes biztonsággal fogja használni, itt pedig a kisebb baleset is ember életbe kerülhet.
Őszinte leszek! Én nem tartom elég szigorúnak a fegyvervizsgát még igy sem.
Újabban elég sok Diana-jelölt is előfordul a vadászvizsgán. Egyesek úgy mennek oda, hogy soha nem volt fegyver a kezükben, foggalmuk nincs, hogy kell tölteni, üríteni stb, de még fénykép alapján sem.
Én arra kérem a jó Istent , hogy jó sorsom soha ne hozzom össze egy hiányos fegyverismerettel rendelkező vadásszal egy vadászat alkalmával.
Amit Paci-ens írt, azzal is egyetértek.
Korábban pár évnek el kellett telnie ahhoz, hogy valaki teljes jogú vadász legyen.
Én viszon úgy gondolom, hogy a vadászvizsga, csak az első lépés, amihez mindennap meg kell tenni a következőt, folyamatosan.
Az igaz vadász holtig tanul, mint a jó pap.
Remélem, hogy méltó leszek Dianaként is Öcsémhez és Mentoromhoz ...

solti anasztazia 2010.10.03. 12:22:04

Oszinten Gratulalok a tanitvanynak es mesterenek is!
süti beállítások módosítása